Aktywny Samorząd
- Szczegóły
Informujemy, że zakończył się nabór wniosków w ramach programu "Aktywny Samorząd" - Moduł I.
Do dnia 10.10.2025r. trwa nabór wniosków w ramach programu "Aktywny samorząd" Moduł II - pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.
Wioski należy składać:
- Elektronicznie w systemie SOW
w tym celu należy zalogować się do systemu SOW, wypełniony wniosek podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowalnym (zachęcamy do założenia profilu zaufanego na platformie e PUAP)
- Tylko w przypadku wykluczenia cyfrowego wnioskodawcy wniosek można złożyć w wersji papierowej w PCPR w Rykach przy ul. Wyczółkowskiego 10a
Druki wniosków oraz informacje szczegółowe dostępne są w artykule: Program "Aktywny samorząd" 2025r - zasady, druki wniosków i załączniki
- Szczegóły
Informujemy, że Zarząd PFRON zmienił Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.
Od 5 sierpnia 2025 roku wniosek o dofinansowanie w ramach Obszaru C Zadanie 2 programu będą mogły złożyć także osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które użytkują skuter lub wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym. Taka możliwość nastąpiła po decyzji Rady Nadzorczej PFRON o zmianie program.
Uchwała nr 5/2025 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 26 czerwca 2025 r. - tekst
- Szczegóły
Wioski należy składać:
- Elektronicznie w systemie SOW
w tym celu należy zalogować się do systemu SOW, wypełniony wniosek podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowalnym (zachęcamy do założenia profilu zaufanego na platformie e PUAP)
- Tylko w przypadku wykluczenia cyfrowego wnioskodawcy wniosek można złożyć w wersji papierowej w PCPR w Rykach przy ul. Wyczółkowskiego 10a
Oświadczenie dot. wykluczenia cyfrowego - pobierz
Moduł I – termin składania wniosków do 31.08.2025r.
Cykle realizacji ocenionych merytorycznie wniosków:
- do 30 czerwca 2025r. dla wniosków złożonych do 30.04.2025r.
- do 31 sierpnia 2025r. dla wniosków złożonych od 01.05.2025r. do 30.06.2025r.
- do 31 października 2025r. dla wniosków złożonych od 01.07.2025r. do 31.08.2025r.
- od 01.09.2025r. do 3 m-cy- dla wniosków, którym przywrócono termin na złożenie wniosku
Moduł II – terminy składania wniosków
do 31.03.2025r.(dla wniosków dot. roku akademickiego/szkolnego 2024/2025)
do 10.10.2025r. (dla wniosków dot. roku akademickiego/szkolnego 2025/2026)
Wniosek o przywrócenie terminu na złożenie wniosku - pobierz
Zarządzenie Nr 12/2025 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Rykach z dnia 5 sierpnia 2025r. w sprawie zasad dot. realizacji przez PCPR w Rykach programu „Aktywny samorząd” Moduł I i II (po uwzględnieniu zmian programu przez PFRON) – tutaj
Zasady dot. realizacji przez PCPR w Rykach programu „Aktywny samorząd”- Moduł I i II w 2025r. (po zmianach)- tutaj
Zarządzenie Nr 4/2025 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Rykach z dnia 3 marca 2025r. w sprawie określenia kryteriów oceny merytorycznej wniosków w ramach programu „Aktywny samorząd” Moduł I – tutaj
Zasady dot. wysokości i sposobu rozliczania kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania: koszty związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem i dojazdem w okresie trwania kursu – Obszar A Zadanie 2 lub Zadanie 3 oraz refundacji dojazdu wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON - Obszaru C Zadanie 1, Zadanie 3 lub Zdanie 4 – tutaj
Informacja PFRON dla Wnioskodawców aplikujących za pośrednictwem ustanowionego pełnomocnika - tutaj
Dokumenty Programowe na stronie internetowej PFRON - tutaj
MODUŁ I - wnioski i załączniki
Obszar A Zadanie 1 - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania samochodu
(dot. osób z dysfunkcją narządu ruchu, z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie)
Wniosek - pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotycz) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 05-R ale jest konsekwencją ujętych w orzeczeniu schorzeń (np. o charakterze neurologicznym - symbol orzeczenia: 10-N lub całościowych zaburzeń rozwojowych - symbol orzeczenia: 12-C - zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) potwierdzające, iż następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu - pobierz
- gdy wnioskodawca jest właścicielem/ współwłaścicielem samochodu - kserokopia dowodu rejestracyjnego
- gdy wnioskodawca nie jest właścicielem samochodu – kserokopia aktualnej umowy (np. umowy użytkowania, najmu, użyczenia, dzierżawy itd.) – w przypadku sprzętu/urządzeń mobilnych (niemontowanych w samochodzie na stałe)
- oferta cenowa/ faktura proforma.
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar A Zadanie 2 - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (dot. osób z dysfunkcją narządu ruchu, z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie )
Obszar A Zadanie 3 - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (dot. osób z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego, z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie )
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną.
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- w przypadku Obszaru A 2 - gdy przyczyna orzeczenia jest inna niż 05-R - zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) potwierdzające, iż następstwem schorzeń, stanowiących podstawę orzeczenia jest dysfunkcja narządu ruchu - pobierz
- w przypadku Obszaru A 3 – oświadczenie Wnioskodawcy dot. zapotrzebowania na usługi tłumacza migowego – pobierz
- oferta cenowa/ faktura proforma/ faktura.
W przypadku refundacji kosztów (wydatki poniesione do 180 dni przed złożeniem wniosku) - należy dołączyć opłaconą fakturę / rachunek, dokumenty potwierdzając ukończeniu kursu (np. zaświadczenie), przy refundacji kosztów dojazdu - należy dołączyć kserokopię karty przeprowadzonych zajęć
Wzór rozliczenia kosztów dojazdu związanych z odbywaniem kursu na prawo jazdy – jeżeli dotyczy - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar A Zadanie 4 - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu
(dot. osób z dysfunkcją narządu słuchu, z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wiek aktywności zawodowej)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- gdy przyczyna wydania orzeczenia jest inna niż dysfunkcja narządu słuchu (03-L) - zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) – pobierz
- gdy wnioskodawca jest właścicielem/ współwłaścicielem samochodu - kserokopia dowodu rejestracyjnego
- gdy wnioskodawca nie jest właścicielem samochodu – kserokopia aktualnej umowy (np. umowy użytkowania, najmu, użyczenia, dzierżawy itd.) – w przypadku sprzętu/urządzeń mobilnych (niemontowanych w samochodzie na stałe)
- oferta cenowa/ faktura proforma.
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar B Zadanie 1 - pomoc w zakupie sprzętu elektrycznego lub jego elementów oraz oprogramowania (dot. osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 r.ż.) lub ze znacznym st. niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych)
Obszar B Zadanie 3 - pomoc w zakupie sprzętu elektrycznego lub jego elementów oraz oprogramowania (dot. osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku)
Obszar B Zadanie 4 - pomoc w zakupie sprzętu elektrycznego lub jego elementów oraz oprogramowania (dot. osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 r.ż.) lub ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych - pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
B1 – w przypadku osoby z dysfunkcją obu kończyn górnych – zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) – pobierz
B1 – w przypadku osoby z dysfunkcją narządu wzroku/ osoby niewidomej w wieku do 16 roku życia - pobierz
B1 – w przypadku osoby z dysfunkcją narządu wzroku/ osoby niewidomej w wieku powyżej 16 roku życia oraz gdy dysfunkcja narządu wzroku (04-O) nie jest przyczyną wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności – zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) – pobierz
B3 – w przypadku osoby z dysfunkcją narządu wzroku w wieku powyżej 16 roku życia, gdy dysfunkcja narządu wzroku (04-O) nie jest przyczyną wydania orzeczenia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) – pobierz
B4 – w przypadku osoby z dysfunkcją narządu słuchu w wieku do 16 roku życia lub gdy dysfunkcja narządu słuchu (03-L) nie jest przyczyna wydania orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) – pobierz
- oferta cenowa/ faktura pro forma
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar B Zadanie 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- gdy Wnioskodawca nie ubiega się w tym samym roku o inną pomoc w ramach Obszaru B – zaświadczenie lekarskie – pobierz
- oferta szkolenia z programem szkolenia
- W przypadku refundacji kosztów (wydatki poniesione do 180 dni przed złożeniem wniosku) - należy dołączyć opłaconą fakturę / rachunek, dokumenty potwierdzając ukończenie szkolenia z programem szkolenia
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar B Zadanie 5 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar C Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym
(orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie, osoby które nie uczą się i nie pracują – potwierdzone przez NFZ zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym, dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) -pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) – pobierz
- dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania,
- potwierdzone przez NFZ zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny – obligatoryjnie dla osób, które nie są zatrudnione ani nie uczą się
- oświadczenie o korzystaniu z dofinansowania z NFZ - pobierz
- zaświadczenie potwierdzające naukę lub zatrudnienie – jeżeli dotyczy
- Wzór rozliczenia refundacji kosztów dojazdu Wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON – jeżeli dotyczy – pobierz
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar C Zadanie 2 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym
Od 5 sierpnia 2025r. zmiana adresatów pomocy:
(znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oferta cenowa lub w przypadku refundacji faktura potwierdzająca zakup przedmiotu
- oświadczenie o korzystaniu z dofinansowania z NFZ - pobierz
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu
Obszar C Zadanie 3 - pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne
(stopień niepełnosprawności, wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- zaświadczenie lekarskie – pobierz
- dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania – pobierz wzór
Prosimy, aby oferenci/wykonawcy - wystawcy ww. dokumentów korzystali z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej. Po realizacji zadnia do faktury należy dołączyć specyfikacje i kosztorys wg wzoru – wzór - pobierz
- zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny – jeżeli dotyczy
- oświadczenie o korzystaniu z dofinansowania z NFZ - pobierz
- Wzór rozliczenia refundacji kosztów dojazdu Wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON – jeżeli dotyczy – pobierz
- fakultatywnie:
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar C Zadanie 4 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania – wzór
Prosimy, aby oferenci/wykonawcy - wystawcy ww. dokumentów korzystali z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej.
Po realizacji zadnia do faktury należy dołączyć specyfikacje i kosztorys wg wzoru – wzór
- oświadczenie o korzystaniu z dofinansowania NFZ - pobierz
- Wzór rozliczenia refundacji kosztów dojazdu Wnioskodawcy na spotkanie z ekspertem PFRON – jeżeli dotyczy – pobierz
- fakultatywnie:
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar C Zadanie 5 - pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego
(znaczny stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności, wiek do 18 roku życia lub aktywności zawodowej lub zatrudnienia, dysfunkcja narządu ruchu powodująca problemy w samodzielnym przemieszczaniu się)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotycz) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- zaświadczenie lekarskie (wydane przez specjalistę) - pobierz
- oferta cenowa/ faktura proforma.
- fakultatywnie:
- opinia eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności
- dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny
- oświadczenie dot. zatrudnienia - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar D - pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej
(znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, aktywność zawodowa)
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- zaświadczenie potwierdzające zatrudnienie
- dokument potwierdzający pobyt dziecka w żłobku, przedszkolu, klubie dziecięcym, punkcie przedszkolnym, zespole wychowania przedszkolnego, oddziale przedszkolnym w szkole lub pod opieką dziennego opiekuna lub niani (umowa uaktywniająca) zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- informacja o poniesionych kosztach (z placówki), dowody zapłaty – dot. niani/opiekuna dziennego.
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Obszar E- pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej
Od dnia 11 lipca 2025r. zmiana adresatów pomocy:
(pomoc adresowana jest do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką: paliatywną lub hospicjum lub długoterminową pielęgniarską, zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem, lekarza specjalisty, który zalecił stosowanie urządzenia). Wsparcie dotyczy osób korzystających z urządzenia wypożyczonego lub zakupionego ze środków własnych.
Wniosek – pobierz
Załączniki do wniosku zgodnie z przedmiotem dofinansowania:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy twojego dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) - pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego - pobierz
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
MODUŁ II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym
Wniosek - pobierz
Załączniki do wniosku:
- orzeczenie o niepełnosprawności
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- oświadczenie pełnomocnika (jeżeli dotyczy) – pobierz
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych – pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (wspólne gospodarstwo domowe) -pobierz
- oświadczenie o wysokości dochodów (samodzielne gospodarstwo domowe) -pobierz
- zaświadczenie z uczelni/szkoły /UWAGA- ZMIENIONY DRUK/ – pobierz
- faktura o poniesionych kosztach czesnego (ze szkoły/uczelni) – w przypadku refundacji kosztów,
- załącznik dot. zwiększenia dodatku – pobierz
- załącznik dot. formy zatrudnienia – jeżeli dotyczy - pobierz
- zaświadczenie od pracodawcy dot. dofinansowania kosztów nauki – jeżeli dotyczy
Informacja dodatkowa: dokumenty dołączasz do wniosku w formie kopii – z wyjątkiem oświadczeń, zaświadczeń które załączasz w oryginale.
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
- Szczegóły
Informujemy, że Zarząd PFRON zmienił Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku. Wprowadzone zmiany dot. adresatów Obszaru E programu.
Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu "Aktywny samorząd" w 2025r. (tekst jednolity) - pobierz
Dotychczas o dofinansowanie mogły ubiegać się osoby, które w warunkach domowych korzystają z jednego ze świadczeń:
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych, mechanicznie,
- poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Od 11 lipca 2025r. wniosek będą mogli złożyć także nowi odbiorcy pomocy, korzystający w warunkach domowych ze świadczenia:
- hospicjum domowe,
- opieki paliatywnej,
- pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
- na podstawie zalecenia lekarza specjalisty.
Wniosek o dofinansowanie można złożyć za pośrednictwem systemu SOW lub w formie papierowej w PCPR w Rykach do dnia 31.12.2025r.
Wnioskodawcy, którzy złożą wniosek do dnia 30 lipca 2025r., mogą ubiegać się o dodatek za miesiąc styczeń 2025r. Wniosek złożony po tej dacie (np. 31.07.2025r.) może obejmować dodatek od lutego 2025r.
Wnioski i załączniki dostępne są poniżej.
- Szczegóły
Informujemy, że nabory wniosków dot. programu "Aktywny samorząd" na 2025r. zostaną uruchomione w systemie SOW od dnia 01.03.2025r.
Terminy składania wniosków:
Moduł I
Od 01.03.2025r. do 31.08.2025r.
z wyłączeniem Obszaru E - pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - termin składania wniosków trwa do 31.12.2025r.
Moduł II
Od 01.03.2025r. do 31.03.2025r. (dla wniosków dot. roku akademickiego/szkolnego 2024/2025)
od 01.09.2025r. do 10.10.2025r. (dla wniosków dot. roku akademickiego/szkolnego 2025/2026)
Strona 1 z 2

