Informujemy, że w związku z pojawiającymi się ekstremalnymi zdarzeniami atmosferycznymi w kraju Zarząd PFRON wznowił realizację Modułu I i II programu „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi”.

Moduł adresowany jest do osób niepełnosprawnych posiadających aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenie równoważne) oraz dzieci i młodzież niepełnosprawną posiadającą aktualne orzeczenie o niepełnosprawności, wydane przed 16 rokiem życia. Wsparcie mogą otrzymać osoby zamieszkujące na terenach poszkodowanych w wyniku żywiołu w 2021r. w odniesieniu do których przyznany  został zasiłek celowy w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej, które poniosły straty w gospodarstwach domowych (budynkach mieszkalnych, podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych).

Formy pomocy, które będą realizowane w 2021 roku:

Moduł I – jednorazowe świadczenie na rehabilitację społeczną;

Wysokość świadczenia wynosi do 2.000,00 zł (słownie: dwa tysiące złotych) przy czym nie może przekroczyć łącznie dla wszystkich osób niepełnosprawnych zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym, które poniosło straty w wyniku żywiołu, dwukrotności pomocy udzielonej przez organy administracji rządowej i samorządowej przekazywanej w formie zasiłku celowego,

Moduł II – jednorazowe świadczenie stanowiące rekompensatę poniesionych strat, przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu lub naprawy:

1. Sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych,

    w przypadku naprawy sprzętu/urządzenia –  wysokość pomocy wynosi do 100% kosztów jej dokonania z zastrzeżeniem, że koszt naprawy nie może stanowić więcej niż 50% kosztów zakupu naprawianego sprzętu/urządzenia,

2. Sprzętów/urządzeń posiadanych w ramach zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i barier w komunikowaniu się (bez barier architektonicznych) w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, utraconych lub zniszczonych na skutek działania żywiołu – o ile ich zakup był dofinansowany ze środków PFRON, w tym w ramach programów Rady Nadzorczej PFRON – wysokość pomocy nie może przekroczyć kwoty zakupu sprzętów/urządzeń (przy ustaleniu wysokości kwoty zakupu brany jest pod uwagę również ewentualnie wniesiony przez Wnioskodawcę wkład własny), z zastrzeżeniem, że wysokość świadczenia nie może przekraczać kwoty wnioskowanej przez Wnioskodawcę.

3. Rada Nadzorcza PFRON upoważnia Zarząd PFRON do podejmowania decyzji o udzieleniu w uzasadnionych przypadkach adresatowi programu indywidualnego wsparcia wykraczającego poza pomoc określoną wyżej.

Wnioski o dofinansowanie w ramach w Modułu I i II programu mogą być składane przez osoby niepełnosprawne do realizatora programu w trybie ciągłym, jednakże nie później niż do dnia 3 grudnia 2021 roku. W imieniu i na rzecz niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych osób niepełnosprawnych występują rodzice lub opiekunowie prawni tych osób.

wniosek Moduł I - pobierz

wniosek Moduł II - pobierz

Zapraszamy do zapoznania się dokumentami programowymi Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące w 2021 roku (Moduł I i Moduł II) dostępnymi na stronie PFRON:  pfron.org.pl

 

 

Informujemy, że od 1 lipca 2021r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął realizację programu „Dobry start” zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz.U. z 2021r. poz. 1092).

Ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz jego wypłata na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej oraz osób usamodzielnianych następują odpowiednio na wniosek rodziny zastępczej, osoby prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektora regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo osoby uczącej się.

Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia dobry start są przyjmowane od dnia 1 lipca danego roku do dnia 30 listopada danego roku.

W celu uzyskania świadczenia dobry start na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej ww. osoby zobowiązane są dołączyć do wniosku o świadczenie dobry start, zaświadczenie o umieszczeniu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej wraz z datą umieszczenia, wydane odpowiednio przez organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, powiatowe centrum pomocy rodzinie albo podmiot, o którym mowa w art. 190 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Składanie wniosków będzie odbywać się tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Wniosek i załączniki do wniosku składane są wyłącznie w postaci elektronicznej za pomocą:

1) profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych PUE ZUS

2) systemu teleinformatycznego banków krajowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych świadczących usługi drogą elektroniczną, spełniających wymogi określone w informacji zamieszczonej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

3) systemu teleinformatycznego utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny  Emp@tia

Osobie składającej wniosek i załączniki do wniosku, która nie posiada profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, profil ten zakłada ZUS.

W celu ułatwienia składania wniosku ZUS przygotował instrukcje jak należy złożyć wniosek o świadczenie dobry start, które dostępne są na stronie internetowej ZUS pod linkiem: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start

W dniu 25.06.2021r w Sali Konferencyjnej budynku Starostwa Powiatowego w Rykach odbyło się spotkanie Kadry Zarządzającej Jednostkami Pomocy Społecznej z terenu Powiatu Ryckiego w ramach doradztwa metodycznego. Podczas spotkania omawiane były m.in. poniższe zagadnienia:

1 Prośba o włączenie się w Kampanię Promującą Rodzicielstwo Zastępcze na terenie naszego powiatu, poprzez rozwieszenie plakatów informacyjnych na ternie gmin.

2. Informacja o wolnych miejscach w DPS w Leopoldowie.

3. Zmiany w Ustawie o pomocy społecznej.

4. Procedura odebrania dziecka na podstawie przepisów Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

5. Omawianie spraw bieżących oraz współpracy pomiędzy Jednostkami.

    Dziękujemy wszystkim przybyłym za udział w spotkaniu.

 

 Informujemy, że od 1 lipca 2021r. wejdzie w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz.U. z 2021r. poz. 1092).

Program „Dobry start” przysługuje:

1) rodzicom, opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym, rodzinom zastępczym (także na osoby pełnoletnie przebywające w pieczy zastępczej na podstawie art. 37 ust 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej), osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek opiekuńczo--terapeutycznych .

2) osobom uczącym się – dot. również osób usamodzielnianych na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Świadczenie w wysokości 300 zł przysługuje raz w roku w roku w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, do ukończenia przez dziecko lub osobę uczącą się 20 roku życia, a w przypadku osób z niepełnosprawnością – do 24 roku życia, jeśli pobierają naukę w:

szkole podstawowej,

szkole ponadpodstawowej

klasach dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej prowadzone w szkole ponadpodstawowej

w szkole artystycznej w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki,

a także w młodzieżowym ośrodku socjoterapii, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.

W przypadku dziecka biorącego udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, świadczenie dobry start przysługuje nie wcześniej niż od roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7. rok życia.

Świadczenie dobry start nie przysługuje:

1) jeżeli dziecko lub osoba ucząca się zostały umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie;

2) na dziecko z tytułu rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego.

 Co się zmienia?

Ustalenie prawa do świadczenia dobry start oraz jego wypłata następują odpowiednio na wniosek matki, ojca, opiekuna faktycznego, opiekuna prawnego, rodziny zastępczej, osoby prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektora regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo osoby uczącej się.

Składanie wniosków będzie odbywać się tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Wniosek i załączniki do wniosku składane są wyłącznie w postaci elektronicznej za pomocą:

1) profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych PUE ZUS

2) systemu teleinformatycznego banków krajowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych świadczących usługi drogą elektroniczną, spełniających wymogi określone w informacji zamieszczonej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

3) systemu teleinformatycznego utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny Emp@tia

Osobie składającej wniosek i załączniki do wniosku, która nie posiada profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, profil ten zakłada Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Osoba ubiegająca się o świadczenie dobry start i osoba pobierająca świadczenie dobry start doręcza do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pisma wyłącznie w postaci elektronicznej na swoim profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia dobry start są przyjmowane od dnia 1 lipca danego roku do dnia 30 listopada danego roku.

Wnioski złożone po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez rozpatrzenia.

Przepisy powyższego rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy do wniosków o ustalenie prawa do świadczenia dobry start z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego 2021/2022 składanych od dnia 1 lipca 2021 r.

Laureaci konkursu plastycznego pt.: „Obraz Rodziny widziany Twoimi Oczami”

W dniu 14.06.2021r w sali konferencyjnej  budynku Starostwa Powiatowego w Rykach odbyło się  uroczyste wręczenie nagród  z tytułu ogłoszonego  konkursu plastycznego pt: „Obraz Rodziny widziany Twoimi Oczami” zorganizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rykach  pod patronatem Starosty i Wicestarosty Powiatu Ryckiego. W konkursie wzięło udział  23 dzieci i młodzieży  z ternu całego powiatu ryckiego.

Wyłoniono Laureatów w dwóch kategoriach wiekowych:  grupa wiekowa do 10 lat – I kategoria oraz grupa wiekowa powyżej 10 lat – II kategoria wiekowa  

I Kategoria wiekowa do 10 lat:

  1. Miejsce : Michał Jurkiewicz
  2. Miejsce : Alicja Borkowska
  3. Miejsce ex aequo : Lena Paciorek oraz  Krystian Woźniak

   

II Kategoria wiekowa  - powyżej 10 lat;

  1. Miejsce: Emilia Łukasik
  2. Miejsce : Jagoda Jaworska
  3. Miejsce : Zuzanna Baran

   

Wynikiem głosowania publiczności  na portalu społecznościowym  Facebook  wyłoniono Nagrodę Publiczności, którą otrzymała Emilia Łukasik.

Ponadto Jury przyznało dwie Nagrody Specjalne dla najmłodszych uczestników konkursu:

  1. Mikołaj Paciorek
  2. Jan Adamski

  

 Wyłonieni laureaci otrzymali  dyplomy i wspaniałe upominki przekazane  przez naszych Sponsorów, ponadto  wszyscy uczestnicy konkursu  otrzymali dyplomy  nagrody pocieszenia.

Składamy serdeczne podziękowania naszym „Małym’ Artystom za trud,  zaangażowanie oraz kreatywność w tworzeniu tych wspaniałych prac, życząc kolejnych sukcesów oraz możliwości rozwijania swoich pasji i zainteresowań.

   

Specjalne podziękowania składamy dla naszych wspaniałych Sponsorów. Za całego serca dziękujemy za okazane serce oraz   wsparcie naszego konkursu firmom i instytucjom z terenu naszego powiatu;

Sponsorzy:

  1. Pływalnia Powiatowa w Rykach
  2. Miejsko- Gminne Centrum Kultury w Rykach
  3. MOSAIC Studio Agencja Reklamowa w Rykach
  4. SFC 24 Klub sportowy – Siłownia , Ryki/Dęblin
  5. Figaro Agencja Reklamowa w Rykach
  6. Happy Hurtownia Chemiczno – Papiernicza w Rykach

 

W dniu 9 czerwca 2021r. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Rykach odbyło się posiedzenie Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

Pan Andrzej Lewczyk – Przewodniczący Rady podziękował ustępującemu członkowi Rady - Pani Monice Kośmińskiej za dotychczasową współpracę i zaangażowanie w działalność na rzecz osób z niepełnosprawnościami.

Pani Monika Kośmińska - Wicestarosta Powiatu powitała nowego członka Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych – Panią Anetę Sztobryn – Dyrektor OPS w Dęblinie i wręczyła jej akt powołania.

Dalsza część spotkania dotyczyła bieżących spaw z zakresu działań Rady.

 

  

 

  

KURS NA SAMODZIELNOŚĆ 2021

Informujemy, że Fundacja Vis Maior w Warszawie www.fundacjavismaior.pl zaprasza osoby dorosłe z całej Polski do udziału w ogólnopolskim projekcie „Kurs na samodzielność 2021”. Projekt ma na celu podnoszenie samodzielności osób niewidomych w różnych obszarach funkcjonowania. Projekt dofinansowany jest ze środków PFRON.

W ramach projektu zaplanowano trzy rodzaje szkoleń:

  1. Szkolenie z zakresu rehabilitacji podstawowej ( „szkoła letnia”) w terminie 1-28 sierpnia 2021 w Warszawie.
  2. Szkolenie z zakresu rehabilitacji zaawansowanej - zjazd weekendowy w Warszawie.
  3. Indywidualne szkolenie doskonalące w miejscu zamieszkania.

Zgłaszać się można na wszystkie trzy rodzaje zajęć.

Szkoła letnia

Podczas zajęć w szkole letniej oferowana jest nauka w następujących obszarach:

  1. samodzielne poruszanie się z białą laską – indywidualne zajęcia z profesjonalnym trenerem,
  2. warsztaty z samodzielnej obsługi udźwiękowionego komputera i smartfonu,
  3. warsztaty kulinarne i czynności dnia codziennego,
  4. drobne domowe prace gospodarcze,
  5. warsztaty ze stylizacji – indywidualne zajęcia ze stylistą,
  6. nauka podstaw pisma Braille’a,
  7. grupowe zajęcia psychoedukacyjne,
  8. indywidualne konsultacje psychologiczne/terapeutyczne,
  9. zajęcia kulturalno-rozwojowe, bezwzrokowe poznawanie dóbr kultury,
  10. trening relaksacyjny.

Kto zapraszany jest do szkoły letniej?

  • osoby niewidome z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (albo z orzeczeniami równoważnymi) ze względu na dysfunkcję wzroku,
  • osoby pełnoletnie,
  • osoby, które niedawno straciły wzrok (lub uległ on znacznemu pogorszeniu) i w związku z tym muszą nauczyć się funkcjonowania w nowej sytuacji),
  • osoby, które nie są uczestnikami warsztatów Terapii Zajęciowej, nie są członkami środowiskowych Domów Samopomocy, jak również nie były mieszkańcami/podopiecznymi placówek finansowanych ze środków publicznych.

Udział w szkole letniej będzie odpłatny w wysokości 280 zł za cały miesiąc.

Dla uczestników zapewnione jest zakwaterowanie i całodzienne wyżywienie. Przyjazd na koszt własny uczestnika. Nie przewiduje się możliwości przyjazdu z przewodnikiem – uczestnikom w dotarciu z dworca i na miejscu będą pomagać  asystenci bądź wolontariusze Fundacji.

Zjazdy weekendowe

Można zgłosić się na jeden zjazd weekendowy, który będzie trwał od piątku wieczorem do poniedziałku rano w wybrany weekend, w Warszawie, między wrześniem 2021 a marcem 2022. O dokładnych terminach zjazdów  kandydaci zostaną powiadomieni w celu doboru odpowiedniego weekendu.

Podczas zjazdu weekendowego oferowana jest nauka w następujących obszarach:

  1. samodzielne poruszanie się z białą laską – indywidualne zajęcia z profesjonalnym trenerem,
  2. warsztaty z samodzielnej obsługi udźwiękowionego komputera i smartfonu,
  3. nauka korzystania z ważniejszych usług świadczonych przez internet,
  4. ćwiczenia z czynności dnia codziennego,
  5. drobne domowe prace gospodarcze,
  6. grupowe zajęcia psychoedukacyjne.

 Kogo zapraszany jest na zjazd weekendowy?

  • osoby niewidome z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (albo z orzeczeniami równoważnymi) ze względu na dysfunkcję wzroku,
  • osoby pełnoletnie,
  • osoby, które posługują się już komputerem na poziomie podstawowym (potrafią bezwzrokowo korzystać z klawiatury), mają udźwiękowiony smartfon,
  • osoby, które potrafią się poruszać w sposób podstawowy z białą laską,
  • osoby, które nie są uczestnikami Warsztatów Terapii Zajęciowej, nie są członkami środowiskowych Domów Samopomocy, jak również nie były mieszkańcami/podopiecznymi placówek finansowanych ze środków publicznych.

 Udział w zjeździe weekendowym będzie odpłatny w wysokości 20 zł za zjazd.

Dla uczestników zapewniono zakwaterowanie i całodzienne wyżywienie. Przyjazd na koszt własny uczestnika. Nie przewiduje się możliwości przyjazdu z przewodnikiem – uczestnikom w dotarciu z dworca i na miejscu będą pomagać nasi asystenci bądź wolontariusze.

Indywidualne szkolenie doskonalące w miejscu zamieszkania

Dla każdego uczestnika szkoły letniej lub zjazdu weekendowego utrwaleniem zdobytych umiejętności będzie indywidualne szkolenie doskonalące w miejscu zamieszkania. Jest też możliwość – dla osób posiadających już odpowiednie umiejętności – zapisania się wyłącznie na takie szkolenie indywidualne, bez szkoły letniej i bez zjazdu weekendowego.

W ramach indywidualnego szkolenia doskonalącego oferowana jest nauka w następujących obszarach:

  1. opanowanie z profesjonalnym trenerem pokonywania z białą laską stałych tras komunikacyjnych w miejscu zamieszkania,
  2. zdalne, a więc telefoniczne lub przez internet, indywidualne szkolenie z użytkowania nowych technologii,
  3. zdalne porady komputerowe (dobór sprzętu, oprogramowania, konfiguracja komputera),
  4. porady coachingowe, pomoc dotycząca rozwoju indywidualnego i codziennej aktywności.

Kogo zapraszamy na indywidualne szkolenie doskonalące w miejscu zamieszkania:

  • uczestników szkoły letniej i zjazdów weekendowych,
  • inne osoby, spełniające warunki kwalifikacyjne do szkoły letniej lub zjazdu weekendowego, wystarczająco wykwalifikowane lecz wymagające dodatkowego szkolenia doskonalącego w wymienionych obszarach.

 Udział w szkoleniu indywidualnym jest bezpłatny a jego termin będzie ustalany indywidualnie z uczestnikiem i trenerami.

 

Konieczność wykonania testu w kierunku SARS-CoV-2 przed wyjazdem na turnus rehabilitacyjny.

Osoby z niepełnosprawnościami, które chcą wyjechać na turnus rehabilitacyjny, muszą przedstawić negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2.

Skierowanie na test wystawi lekarz opieki zdrowotnej. Można też będzie uzyskać skierowanie na test, wypełniając formularz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia. Test należy wykonać nie wcześniej niż cztery dni przed terminem rozpoczęcia turnusu.

Wyjazd będzie znacznie łatwiejszy dla osób zaszczepionych przeciwko koronawirusowi, ponieważ wystarczy tylko potwierdzenie przyjęcia szczepionki.

Powyższe zasady obowiązują także opiekuna uczestnika turnusu, jeżeli konieczność jego obecności wynika z wniosku lekarza kierującego osobę niepełnosprawną na turnus rehabilitacyjny.

https://www.gov.pl/web/gov/zapisz-sie-na-test-na-koronawirusa-przed-turnusem-rehabilitacyjnym2


Podstawa prawna:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 905)

W dniu 02.06.2021r  w Sali konferencyjnej budynku Starostwa Powiatowego w Rykach odbyło się pierwsze po dłuższej przerwie spowodowanej sytuacją epidemiologiczną spotkanie Rodzin Zastępczych z powiatu ryckiego.

W trakcie spotkania uczciliśmy Święto Rodzicielstwa Zastępczego, które przypada na dzień 30 Maja.  Wspaniałe chwile, spotkania dla licznie przybyłych Rodziców Zastępczych osłodził pyszny, specjalnie przygotowany na tę okazję tor przekazany dla rodzin przez Starostę Powiatu Ryckiego.

Zgromadzonych powitała Pani Monika Kosmińska -Wicestarosta Powiatu Ryckiego oraz Teresa Flak z Dyrektor PCPR w Rykach.  Wszystkie Rodziny w dowód uznania  za trud i poświęcenie w pełnieniu tej jakże ważnej roli otrzymały adresy okolicznościowe oraz serdeczne życzenia i podziękowania, które w imieniu Zarządu Powiatu oraz Rady Powiatu przekazała Pani Wicestarosta.

 

Po części oficjalnej, odbyła się  Grupa Wparcia dla Rodzin Zastępczych z powiatu ryckiego, która dotyczyła sytuacji epidemiologicznej, okresu lockdownu oraz doświadczeń z nim związanych.

Dalszą część spotkania stanowiło przeprowadzone przez psychologa  szkolenie dla Rodzin Zastępczych  o bardzo aktualnej  w obecnym  czasie tematyce : „Cyberprzemoc „.  Temat ten wzbudził olbrzymie zainteresowanie pośród obecnych rodzin zastępczych, co wpłynęło na przebieg i intensywność dyskusji dotyczącej ww. zagadnienia.

 

Całość spotkania przebiegła w miłej i przyjemnej  atmosferze , obfitującej w rozmowy uczestników, którym  nie było końca…..

Kampania informacyjno-edukacyjna „Alzheimer – rozumiem – wspieram”.

Temat chorób otępiennych jest ważnym problemem społecznym. Dziś w naszym kraju ponad 500 tysięcy osób żyje z otępieniem, w tym 300 tysięcy z chorobą Alzheimera, prognozy wskazują, że za 25 lat będzie ich dwa razy więcej. Problem dotyczy przede wszystkim osób starszych, w wieku powyżej 60-65 lat; im człowiek starszy, tym większe jest ryzyko pojawienia się objawów otępienia. Szacuje się, że wśród osób najstarszych, po 80 roku życia, co piąta osoba ma objawy demencji.

Zmiany zachowania osób z pierwszymi objawami otępienia często lekceważone, tłumaczone podeszłym wiekiem, pozostają bez diagnozy i leczenia. Choroba otępienna może trwać kilkanaście lat, a bliscy często nie potrafią pomóc, bo brak im podstawowej wiedzy o objawach, postępowaniu choroby, miejscach gdzie można otrzymać pomoc i potrzebne informacje. Osoby żyjące z chorobą otępienną potrzebują być traktowane jak równoprawni współobywatele, którzy chcą być aktywni, zaangażowani, potrzebni i obdarzeni szacunkiem. Ich zachowania i umiejętności mogą się różnić w zależności od wieku lub stopnia zaawansowania choroby, ale zawsze potrzebują i mają prawo do życia w przyjaznym, życzliwym dla nich środowisku, w którym czują się bezpiecznie i mogą liczyć na pomoc innych.

Alzheimer Polska – związek organizacji pozarządowych zajmujących się wspieraniem chorych żyjących z demencją i ich opiekunów oraz Rzecznik Praw Obywatelskich są organizatorami kampanii informacyjno-edukacyjnej „Alzheimer – rozumiem – wspieram”.

 Jej celem jest zwiększenie wiedzy na temat choroby Alzheimera i innych rodzajów otępienia (demencji) oraz o potrzebach osób chorych i ich opiekunów rodzinnych. W tym celu przygotowano materiały (ulotkę i broszurę), które w prosty sposób opisują zagadnienie.

Publikacje zamieszczone są na stronie internetowej: https://www.rpo.gov.pl/pl/kategoria-tematyczna/choroba-alzheimera Materiały dotyczą różnych aspektów od najczęściej zadawanych pytań, poprzez diagnozę, leczenie i opiekę do problemów prawnych.

Na platformie internetowej www.testysenioralne.pl Zespół specjalistów opracował narzędzia dostosowane do wykorzystania w warunkach domowych. Badanie składa się z testu pamięci i testu sprawności ruchowej. Testy są bezpłatne, a do ich wykonania potrzebny jest tablet lub inne urządzenie z ekranem dotykowym oraz zaciszne pomieszczenie z dostępem do internetu. Dodatkowo można skorzystać z rozmowy z psychologiem – to jest usługa odpłatna i wymaga umówienia się. Badanie na platformie internetowej nie postawi diagnozy, ale wskaże, czy dana osoba ma problem sugerujący chorobę otępienną i czy powinna jak najszybciej zgłosić się do lekarza POZ po skierowanie do specjalisty (geriatry, neurologa, psychiatry) w celu przeprowadzenia pogłębionych badań. Wczesna diagnoza umożliwia wydłużenie nawet o kilka lat okresu samodzielnego życia, bez potrzeby korzystania z intensywnej, całodobowej opieki.

Broszura informacyjna - pobierz

Regionalny Punkt Diagnozy i Terapii FAS/FASD w Lublinie

Informujemy, że od pierwszego kwietnia przyjmowane są zgłoszenia dzieci do Regionalnego Punktu Diagnozy i Terapii FAS/FASD, który rozpoczął swoją działalność 31 marca 2021 r.

Wśród osób zgłaszających się do Punktu są rodziny biologiczne, zastępcze, adopcyjne oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze z całego województwa lubelskiego.

W Punkcie zatrudnieni są wykwalifikowani specjaliści w tym: lekarz pediatra, lekarz psychiatra dzieci i młodzieży, psycholodzy, pedagodzy kliniczni, terapeuci integracji sensomotorycznej, terapeuta metody integracji odruchów dr Swetlany Masgutowej.

W ramach działalności Punktu prowadzona jest kompleksowa diagnoza: psychologiczna, neurologiczna, integracji odruchów, psychiatryczna, logopedyczna, pediatryczna, zaburzeń integracji sensomotorycznej.

Swoją ofertę Punkt planuje poszerzyć o grupę wsparcia dla rodziców/opiekunów i grupę psychoedukacyjną, a także o działania edukacyjne i promocyjne.

Chcąc skorzystać z oferty Punktu należy pobrać dokumenty znajdujące się na stronie Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Lublinie (www.rops.lubelskie.pl) w informacji o działalności Punktu i przesłać je drogą pocztową lub dostarczyć osobiście do sekretariatu ROPS w Lublinie przy ul. Diamentowej 2, w godz. 7.30-15.30. Terminu wizyty ustalany jest telefonicznie po analizie dostarczonej dokumentacji.

Telefon kontaktowy do Regionalnego Punktu Diagnozy i Terapii FAS/FASD 81 528 76 67 jest czynny od poniedziałku do piątku, w godz. 7.30-15.30.

Dokumenty niezbędne do rejestracji w Punkcie:

- ankieta informacyjna nowego pacjenta - pobierz

- druk dane osobowe - pobierz

- oświadczenie zgoda na diagnozę i forma opieki - pobierz

- oświadczenie zgoda poszerzona -pobierz

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat" J. Korczak

 

Z okazji Dnia Dziecka

wszystkim dzieciom życzymy, aby uśmiech zawsze gościł na Waszych buziach,

by każdego dnia towarzyszyła Wam radość

oraz aby Wasze marzenia się spełniały a każdy dzień był przygodą.

Wielu pomysłów na odkrywanie świata.

30 maja jest ustawowo ustalonym Dniem Rodzicielstwa Zastępczego.

Dzień Rodzicielstwa Zastępczego jest szczególnym świętem, to hołd dla wszystkich, którzy podjęli się opieki zastępczej  i wychowania dzieci pozbawionych opieki rodziców. To ciężka praca wielu ludzi, którzy starają się, aby piecza zastępcza rozwijała się dla dobra wszystkich podopiecznych. W celu stworzenia warunków najbardziej zbliżonych do rodzinnych tworzy się rodzinną pieczę zastępczą, której zadaniem jest przede wszystkim dawanie miłości i tworzenie domów dla tych, którzy tego potrzebują.

Dzień 27 maja uchwalony został przez Sejm RP w 2000 roku Dniem Samorządowca.

Ta historyczna data wiąże się z wejściem w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym i jednocześnie pierwszymi wyborami do samorządu terytorialnego.

 

Z okazji Dnia Samorządowca

wszystkim osobom, które współtworzą samorząd i pracują na rzecz rozwoju Powiatu Ryckiego oraz wszystkim Pracownikom Samorządowym

składamy najserdeczniejsze życzenia wielu sukcesów zawodowych 

 oraz satysfakcji z działań podejmowanych na rzecz społeczności lokalnej.